Conquering the cookieless era: wat staat adverteerders te wachten in een wereld zonder third party cookies?

WOE 14:00 - 14:30

Lezingenzaal 4

Traffic Builders | Digital Marketing Intelligence

In deze keynote praat Jelte Bakker van Traffic Builders je bij over de impact van de cookieless era en welke stappen je als adverteerder kunt zetten.

De belangrijkste vragen die worden beantwoord:
- Welke ontwikkelingen vinden er allemaal plaats?
- Waarom gebeurt dit?
- Welke impact heeft het op mijn organisatie?
- Wat kun je er aan doen?

Wat is de cookieless era?
Google Chrome volgt de browsers Safari en Firefox vanaf 2022 in het blokkeren van third party cookies. Een andere belangrijke ontwikkeling, naast het blokkeren van third party cookies, is het verkorten van de cookie lifetime van 30 dagen naar 24 uur.

Deze ontwikkelingen hebben een gigantisch effect op de data van je organisatie, conversie-attributie en de mogelijkheden voor (re)targeting en personalisatie. Naar verwachting gaat 80% van je marketingdata verloren. Hoe ga je hier als adverteerder mee om en welke opties zijn er?

Over cookies
Een cookie is een klein gegevensbestand dat door een website op de computer (of apparaat) van een gebruiker wordt opgeslagen en details van de surfactiviteiten van de gebruiker deelt. Als adverteerders & marketeers gebruiken we cookies om al onze websitegebruikers nauwlettend te volgen.

Op dit moment verwijzen we meestal naar eigen cookies en cookies van derden. Technisch gezien zijn first- en third-party cookies dezelfde soort bestanden. Bestanden waarin gegevens van websitebezoekers worden opgeslagen. Het verschil tussen 1st en 3rd party cookies ligt in waar cookies worden gemaakt en hoe ze door websites worden gebruikt.

We gebruiken cookies om onder andere:
- Onderscheid te maken tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers;
- Potentiële klanten te targeten; - De customer journey te volgen;
- Mediabudgetten te optimaliseren en alloceren.

Dit doen we om de kans te vergroten dat een effectieve boodschap aan de juiste doelgroep wordt overgebracht. Omdat we meer van onze producten en diensten willen verkopen. Hierdoor zijn we sterk afhankelijk geworden van cookies om ons te helpen onze doelen te bereiken.

Cookies zijn op zichzelf onschadelijk. Maar omdat cookies informatie kunnen bevatten waarmee een individueel persoon zonder toestemming kan worden herleid, valt het gebruik in sommige gevallen onder de GDPR. Vanwege de impact die dit heeft op digital marketing en advertising, zijn in de industrie initiatieven ontstaan om van het gebruik van cookies voor tracking-doeleinden af te stappen. We staan dus aan de vooravond van een ‘cookieless era’; een van de grootste veranderingen in de geschiedenis van digital marketing.

Kom naar deze sessie en bereid je hier goed op voor.

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    Strategy & growth

    In een moordende markt bewegen die in een moordend tempo verandert, is niet altijd makkelijk. Maar in 2021 verwacht de E-commerce markt een omzet te draaien van $4,5 triljoen wereldwijd - dat zijn achttien nullen. De markt is veranderd van een aanbod- naar vraaggestuurde economie. Digitaal is daarom allang geen trucje meer, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Strategy & Growth focust op de technologie die nodig is om het bedrijf te laten groeien.