Dobbi: Hoe bereik je 350% groei, open je 500 servicepunten en lanceer je in België ondanks de corona crisis

WOE 15:30 - 16:00

Lezingenzaal 4

Hoe Dobbi ondanks de coronacrisis met 350% groeide & internationaal uitrolde met als doel het verduurzamen van de kledingindustrie.

De kledingindustrie is de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. In Nederland beland jaarlijks 150 miljoen kilo kleding op de afvalberg. Uit onderzoek blijkt dat een kledingstuk maar 7 keer wordt gedragen en 45% wordt weggegooid omdat er een vlek in zit. Minder dan 1% van alle kleding wordt gerecycled.

Dobbi heeft als doel om de fashionindustrie te verduurzamen. De Dobbi was- en stomerijservice is op ieder adres van Nederland beschikbaar (gehaald en gebracht in een 2-uurs tijdvak naar keuze) en via een netwerk van 500+ Retail servicepunten, onder andere bij JUMBO supermarkten. Recent heeft dobbi de eerste stap over de grens gezet richting België.

Oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff startte 8 jaar geleden in de textielreinigingsbranche. Beide omdat zij mogelijkheden zagen voor innovatie. Afzonderlijk van elkaar werden hun bedrijven verkozen tot Meest innovatieve stomerij van Nederland en Beste Stomerij van Nederland. In 2017 bundelde zij hun krachten in dobbi met PostNL en Henkel (o.a. bekend van het merk Persil) als strategisch investeerders.

Door het logistieke netwerk van PostNL te koppelen aan een netwerk van gecertificeerde textielreinigers kan dobbi binnen 48 uur schone kleding terug leveren. Niet alleen voor particulieren maar ook voor bedrijven, zorginstellingen, horeca en hotels.

In 2018 werd dobbi door de Wereldwijde Brancheorganisatie CINET verkozen tot “Meest innovatieve Stomerij ter Wereld en in 2019 tot Beste Stomerij van Nederland. In Mei 2021 werd dobbi door de Provincie Noord Holland verkozen tot meest veelbelovende bedrijf (OVNH).

De gemiddelde omzet in de textielreinigingsbranche daalde tijdens de Coronacrisis met 45%. Dobbi groeide in deze periode met 350%, rolde internationaal uit en start binnenkort met het inzamelen van oude kleding.

Wil jij weten hoe dobbi deze groei realiseerde met een minimaal marketingbudget, zij binnen twee jaar 500+ servicepunten opende, internationaal uitrolde en welke rol zij willen spelen in de transitie naar circulair gebruik van textiel? Luister dan naar het verhaal van Ruben & Maurits op de WWV.

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    Strategy & growth

    In een moordende markt bewegen die in een moordend tempo verandert, is niet altijd makkelijk. Maar in 2021 verwacht de E-commerce markt een omzet te draaien van $4,5 triljoen wereldwijd - dat zijn achttien nullen. De markt is veranderd van een aanbod- naar vraaggestuurde economie. Digitaal is daarom allang geen trucje meer, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Strategy & Growth focust op de technologie die nodig is om het bedrijf te laten groeien.