Gedragsverandering: hoe verduurzaam je de check-out?

DON 10:30 - 11:00

Lezingenzaal 7

Hoe kunnen webshops consumenten motiveren om een duurzame levering te kiezen? 

Gedragspsycholoog Martijn Pijs (Dijksterhuis & van Baaren) voerde in samenwerking met 
Thuiswinkel.org en Ministerie IenW een experimenteel onderzoek uit om hier antwoord op te vinden.

Consumenten spelen een belangrijke rol bij de verduurzaming van de e-commerce. Met hun bezorgkeuzes hebben zij directe invloed op de CO2-impact van hun levering. Gedrag laat zich echter niet gemakkelijk sturen. 
Daarnaast is er speciaal voor de e-commercesector een tool ontwikkeld waarbij webwinkel inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van het versturen van pakketjes, rekentool Bewust Bezorgd.  

In deze presentatie vertelt Martijn meer over dit onderzoek en laat Alicja zien waarom het noodzakelijk is om als sector te verduurzamen. Dit is een mooi voorbeeld waarin duidelijk wordt dat e-commerce en psychologie hand in hand kunnen gaan. 

 

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    Logistics & fulfillment

    Of het nu onderdelen logistiek, aan-huis-leveringen of voorraadoptimalisatie betreft, een klant wil weten waar hij of zij aan toe is. Bezorgopties zijn een belangrijke factor bij de keuze van een consument voor de ene of de andere webshop. Duidelijkheid moet te allen tijde voorop staan. Daar hoort betrouwbare en real-time informatie bij. En natuurlijk hoort daar betrouwbare bezorging bij.