Het e-commerce-avontuur van rasondernemer Jan Willem van der Sterre

WOE 14:45 - 15:15

Lezingenzaal 2

Jan Willem van der Sterre begon ongeveer tien jaar geleden zijn eerste webshop in uv-beschermende kleding. Zijn vader overleed eerder aan de gevolgen van huidkanker. Het viel Jan Willem op dat er in Nederland en Europa, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Australië en Nieuw-Zeeland, niet of nauwelijks uv-beschermende (zwem)kleding te verkrijgen was. Dit was in een notendop de aanleiding tot het oprichten van UV-Fashions. Het aan de man brengen van uv-kleding ging hem goed af. Maar er waren zaken waar hij tegenaan aan liep en die verdere groei in de weg stonden.

  • Onwetendheid over de gevaren van uv-straling en onverantwoord zongedrag en over ‘het product uv-kleding’ De gemiddelde Nederlander vindt het al heel wat als hij af en toe een likje zonnebrand op zijn gezicht smeert.
     
  • Een ander heikel punt was, en is nog steeds, de seizoensafhankelijkheid van het product. Uv-kleding wordt aangeschaft als het warm en zonnig is, en als men op vakantie gaat. Dus je verkoopt je voorraad een groot deel van het voorjaar en de zomer. Maar in de rest van het jaar niet of nauwelijks.

Met dit gegeven, en de opgedane marktkennis in het achterhoofd heeft Jan Willem een aantal belangrijke en noodzakelijke keuzes en aanpassingen gemaakt om de business op een gezonde wijze voor te kunnen zetten en om verdere groei mogelijk te maken. In grote vallen deze onder te verdelen in de volgende vier:

  • Er werd besloten om ook rechtstreeks aan de consument te gaan verkopen. Naast een B2B-tak werd er dus ook een B2C-tak in het leven geroepen. Inmiddels is het overgrote deel van alle verkopen rechtstreeks aan de consument
     
  • Om de seizoensafhankelijkheid van UV-Fashions op te vangen werd Protectstore opgericht. Protectstore verkoopt regenkleding en winterkleding. Dus de periode waarin Protectstore de meeste verkopen heeft en de hoogste omzet draait (najaar tot en met het vroege voorjaar), is de periode waarin UV-Fashions het minste verkoopt en omzet. Waar voor Protectstore het geld dat ‘in de zomer’ werd verdiend verdampte, is dit nu niet meer zo. In deze maanden wordt dankzij Protectstore nu ook een prima omzet gedraaid.
     
  • Het eigen merk JUJA werd opgericht. JUJA staat voor hoogwaardige UPF50+ zwemkleding voor kinderen, die gemaakt wordt van gerecyclede PET-flessen.
    Een eigen merk lanceren heeft als voordelen dat je volledig onafhankelijk bent van wie dan ook. Alles gaat in eigen beheer en je hebt zeggenschap over alles. Van productie tot prijs. Een eigen merk is daarom marge-technisch ook zeer interessant.

     
  • Kanalenstrategie. Niet alleen maar aanbieden en verkopen via je eigen webshops in de verschillende landen, maar ook via kanalen als Bol, Kleertjes, Amazon.

Vallen en weer opstaan en een (on)gezonde dosis doorzettingsvermogen bracht Jan Willem van der Sterre waar hij vandaag staat. En de reis is nog lang niet klaar, sterker nog, na tien jaar online ondernemen begint de reis pas echt. Een webshop starten lijkt makkelijk en leuk maar er komt echt veel bij kijken. Er zijn veel valkuilen. Geld verdienen met een webshop is heel uitdagend als je niet weet wat je doet. Er zijn tegenwoordig zo veel oplossingen beschikbaar om efficiënt en lean te kunnen opereren als webshop. Maar hoe bepaal je welke keuzes de juiste voor jou zijn? Op onder andere de volgende vragen hebben wij een antwoord op moeten vinden:

  • Welk platform moet ik hebben? WordPress, Magento, Shopify of toch een ander?
  • Ben ik er als webshop aan toe om de processen en systemen (verder) te automatiseren?
  • Blijf ik orders handmatig pakken aan de hand van de uitgeprinte pakbonnen, of moeten we gaan denken over het integreren van een WMS (warehouse management systeem)?
  • Welk boekhoudpakket heb ik nodig of gaat het nog prima met Excel-lijsten?
  • Wat doe ik met mijn landen strategie, alleen Nederland of toch ook Duitsland en bijvoorbeeld België erbij pakken, of juist niet?
  • En hoe doe ik dat met de klantenservice en URL’s? Lokaal maken of toch liever een dot com extensie?
  • Wel of geen retour- of verzendkosten rekenen? En hoeveel? En aan wie?

Dan was er bij ons ook nog de wirwar van webshop keurmerken in combinatie met reviews uitvragen die we in onze verschillende markten moesten integreren.

Jan Willem betaalde veel leergeld zoals hij dat zelf noemt. Inmiddels heeft hij een zeer efficiënte e-commerce onderneming neergezet waar hij vanuit Schiedam de webshops uv-fashions.nl, protectstore.nl, zijn eigen merk jujawear.nl én e-commerce consultancy bureau E-commnerds runt. Dit doet hij niet alleen natuurlijk, maar samen met een topteam ervaren e-commerce specialisten waar Jan Willem erg zuinig op is.

Jan Willem zit vol met ideeën en is altijd op zoek naar wat er beter kan voor zijn klanten en bedrijven. Zijn laatste bedrijf (E-commnerds) is min of meer toevallig ontstaan. Doordat wat wij met onze eigen webshops doen opviel bij andere ondernemers, ontstond het idee om onze e-commerce-expertise te verzilveren. Wij helpen andere bedrijven gericht en zonder nonsens, en gebaseerd op eigen praktijkervaring online te groeien. Wij ondernemen mee met de klant.

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    B2B E-commerce

    De relatie tussen de B2B verkoper en zijn klant is gebaseerd op veelvuldig en intensief contact tussen beide partijen. B2B klanten zijn bedrijven die beslissingen maken op rationele gronden. Daarom is het van belang dat de transacties efficiënt en frictieloos verlopen.