Van marktplaatshandel naar een miljoenenbedrijf

DON 14:00 - 14:30

Lezingenzaal 1

In 2013 richtte Kemal Ledstores op. Naast zijn fulltime baan als ontwikkelaar bij Fortis bouwde hij in zijn vrije tijd aan zijn droom: zijn kindje Ledstores. Toen hij zijn huis kocht, zag hij tijdens zijn verbouwing letterlijk het licht. “Ik zag daar een kans. Ik wist dat e-commerce aan het opkomen was en er was veel vraag naar Led lampen, vanuit mijn ogen.” Dat was voldoende om Ledstores te beginnen, maar de zekerheid van een vaste baan durfde Kemal nog niet meteen op te zeggen. Binnen twee jaar had Kemal een miljoenenbedrijf uit de grond gestampt naast een vaste baan. Toen hij besloot volmondig voor Ledstores te kiezen ging het dan ook als een speer. Toen er voor Kemal full focus kwam op Ledstores, begon ook het cross border uitrollen te kriebelen. Naast Nederland en België veroverde hij Duitsland, Frankrijk, Engeland, Denemarken, Oostenrijk, Italië , Spanje, Zweden en Finland.

80 tot 90 procent van de omzet komt op het moment via de webshop en e-mailmarketing. Ledstores doet niet aan influencer marketing, maar stopt veel budget in zoekmachinemarketing. “Voor ons is het cruciaal om goed zichtbaar te zijn in alle zoekmachines.” Marketplaces staan op het moment op een laag pitje. “Soms bij drukke periodes konden we de extra verkopen van Amazon gewoon niet aan.

Binnen vijf jaar wil Kemal de complete Europese markt veroveren en in veertien landen in de top drie van online armaturen zaken staan. De belangrijkste vraag na het uitspreken van die wens is: hoe gaat hij dat doen? “Het is een uitdagende ambitie, maar ik geloof er wel in. In Nederland en Duitsland staan we in de top 3. In de rest van de Europese landen hebben we nog een weg te gaan, maar wil ik dit ook bereiken. Door het werven van natives via ons netwerk, die ook ervaring hebben in de e-commerce hoop ik dat te doen. Met corona hebben we de wind mee en daar kunnen we op inspringen. We werken naast die natives veel met marketingbureaus. Soms moet je ook durven uitbesteden en durven te investeren”.

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    Cross Border

    Cross border is het zakendoen over de landsgrenzen in goederen of diensten. Het staat ook bekend als international trade. Internationaal zakendoen is eenvoudiger dan vijf jaar geleden. Daarom trekt het thema Cross Border veel interesse van ondernemers.