Waarom een chatbot dé toekomst is voor jouw e-commerce bedrijf

WOE 10:30 - 11:00

Lezingenzaal 8

WATERMELON BV

Dat een webshop nog geen tien jaar geleden een onbekend fenomeen was, is nu lastig voor te stellen. Zeker in 2020 schoten webshops als paddenstoelen uit de grond. Even voor je beeldvorming: in 2007 telde Nederland zo’n 5000 webshops. In 2020 waren dit er bijna 10x zoveel, bijna 50.000 webshops proberen nu de aandacht te trekken van de Nederlandse consument. En dan hebben we het nog niet gehad over de webshops buiten Nederland.

Dit betekent dat iedere speler op de e-commerce markt bezig is met één ding: positief opvallen. In een online wereld waar een consument duizenden opties kan vinden voor datgene wat hij of zij zoekt, is het van belang dat je opvalt. Focus leggen op datgene wat jou van je concurrentie onderscheidt.

De online verwachtingen
En dat is nog best pittig. Dit komt voornamelijk door de online verwachtingen van de consument. Meer dan 50% van de consumenten zegt dat ze een persoonlijke benadering belangrijk vinden - ook al is deze online. 57% van de respondenten verwacht binnen een uur reactie te krijgen van een klantenservice - ook in de avonden en weekenden. En 96% van de consumenten geeft aan dat een klantenservice bepalend is voor de loyaliteit van een merk.

De klantenservice speelt dus een essentiële rol in het succes van de webshop. Bedrijven als Bol.com en Coolblue snappen dat als geen ander, en spelen daar massaal op in. Hoe groot je klantenserviceteam echter ook is; het feit blijft dat geen enkele medewerker ‘s nachts of met feestdagen graag achter de laptop kruipt om klantvragen te beantwoorden. Daarom investeren bedrijven meer en meer in een digitale collega. Eentje die razendsnel antwoordt, 24/7 online is, 365 dagen per jaar, en nooit chagrijnig wordt van een klant en meerdere klanten tegelijkertijd kan beantwoorden. De chatbot biedt de mogelijkheid om de bereikbaarheid van een bedrijf.

Getver, een chatbot
Wij hebben inmiddels alle stigma’s rondom chatbots al wel een keer gehoord. “Een chatbot is verre van persoonlijk.” “Een chatbot geeft nooit accuraat antwoord.” “Ik bel veel liever, dat is veel sneller.”

Weet je wat grappig is? Onze klanten zeggen juist het tegenovergestelde van wat hierboven wordt gesteld. En het ironische is dat de klanten van onze klanten hetzelfde zeggen.

Faith in the chatbot restored 
In deze presentatie neemt CEO Alexander je mee in de wereld van de digitale collega: de do’s en don'ts, de grootste valkuilen en de beste voorbeelden. Na deze presentatie weet jij wat AI kan betekenen voor jouw klantenservice. 

Heb jij deze presentatie gemist of wil je hem graag nogmaals bekijken? De video-opnames van de lezingen zijn te vinden op ons YouTube kanaal.

Bekijk video

  • Thema
    B2B E-commerce

    De relatie tussen de B2B verkoper en zijn klant is gebaseerd op veelvuldig en intensief contact tussen beide partijen. B2B klanten zijn bedrijven die beslissingen maken op rationele gronden. Daarom is het van belang dat de transacties efficiënt en frictieloos verlopen.